DE LA PEL·LICULA CASPER (1995)
És un
magnífic edifici reproduit expressament per a la producció cinematogràfica, tot
i que desgraciadament no existeix físicament. La seua configuració tant
exterior com interior és de gran influència Modernista, només cal parar-se a
observar l’obra de Gaudí a Barcelona o l’exterior de la Torre Einstein de
Mendelsohn per extraure grans similituds, i les quals desprenen eixa essència especial
i enigmàtica que es buscava per a la pel·lícula.
_Hall
,Sala Principal
Aquesta és la sala més representativa de
la casa. Té la funció de Vestíbul i distribuïdor, tot i que existeix un xicotet
espai d’accés o trànsit des de la porxada exterior cap a l’interior. A pesar
d’això, aquest és el primer espai amb el que es troba l’usuari, i tal i com ocorre
en la pel·lícula és un espai públic, que aprofita,entre altres coses, com a sala de ball.
És de grans dimensions i està vinculat a dues escales i diferents portes que condueixen a les estances de planta baixa.

_Corredors
Aquesta aparença
denota una certa preocupació pels espais distribuïdors, donant-los una qualitat
espacial en concordança amb la resta de la casa. Podríem deduir, llavors, que
els propietaris de la mansió eren persones solitàries (a més, ratificat pel fet
de viure en un edifici aïllat del món) les quals caminarien lentament pels
corredors contemplant els distints elements que trobarien al seu pas.
_Habitacions individuals
Tot i que els dormitoris de Casper i de la jove Kat presenten certes diferències estètiques, ambdós segueixen una línia caracteritzada per traçats modernistes al sostre, parets, i finestres.
La decoració i la majoria del mobiliari, en canvi, no tenen una innovació tant evident, fent ús de cortinatges, de multitud d'objectes per tot arreu, de làmpares amb motius
vegetals, i de composicions abstractes de ferro al capçal del llit, com també es
donaran a les baranes en la resta de la casa.
A pesar de que tot aquest entorn ve
subjugat a una atmosfera fantasmagòrica, amb gran quantitat de pols, teranyines
i espelmes, podriem dir que l'habitació de Casper denota una voluntat d'innovació, de reflectir la joventut amb formes dinàmiques, una joventut que Casper ansia aprofitar. De fet, el fantasma troba a faltar l'amistat, el conéixer algú per així transformar-se en humà i disfrutar com a un mortal.

_Habitació dels
tres fantasmes
Aquest és
més lúgubre i clàssic que l’anterior, mantenint el mobiliari historicista, els
cortinatges i elements modernistes en els llits. Traslladant-nos a l’època dels
hipotètics usuaris, es manifesta un caràcter més ancorat al passat dels tres
germans, oncles de Casper, els malvats de la pel·lícula, que dins d’un context “modern”
tracten de recórrer a elements clàssics per potenciar un ambient masculí i un caràcter
distant, antic i seriós .

_Biblioteca
A l’igual que la
resta dels interiors de la mansió, la Biblioteca mostra una aparença ben
creativa amb estants de perímetre ovalat, formes de motius vegetals als relleus
de les parets, les quals estan pintades amb tonalitats granats i marrons. A més, aparéixen pilars de ferro fundit que recorden l’estructura de la
biblioteca de Santa Genoveva, a la que es suma una escala de caragol metàl·lica
(de color bronze) que comunica amb un corredor en un nivell superior. Els mobles respecten la tipologia comuna a tota la casa.
Aquest espai, de
caràcter masculí seria propi d’un home ric i capritxós, més preocupat per la
qualitat decorativa de l’habitació que pel contingut dels llibres que contenia. De fet podria considerar-se aquesta l'estança més senyorial amb la decoració més cuidada de tota la casa. Inclús apareixen per primera vegada visibles alfombres i un piano integrat en l'envolvent arquitectònica.
Els finestrals, a
l’igual que la resta de la casa tenen elements ornamentals que emulen la
natura, amb alguns vidres de colors i en aquest cas amb cortines pràcticament translúcides per deixar passar millor la llum.

L’altra banda de
la biblioteca és un espai per a la lectura relaxada amb butaques al centre de
la sala i vinculat a la zona de prestatgeries. La seua configuració és simètrica,
amb una llar central i finestrals a cada costat de motius vegetals i colorits;
fet que recorda les sales d’estar del segle XIX, però amb una materialitat més
austera i diferent decoració. A banda, els mobles no formen part de l’envolvent
arquitectònica i tampoc ocupen tot l’espai, sinó que es disposen majoritàriament
pel perímetre. El seu emplaçament és una miqueta confús, però es situa en el
nivell anterior al terrat, i misteriosament comunica amb un espai inferior subterrani
secret.
_Cuina/Menjador

Espai sorpenentmen higiènic amb gran quantitat de finestres, paraments llisos i amb una espècie d'arcs que s'ubiquen en paral·lel a mode de costelles per suportar el sostre de l'habitació . Es potencia clarament un caràcter funcional, amb gran quantitat d'utensilis a la vista, i una llarga bancada en front de la taula per a menjar. Açò s'assemblaria a una "cuina-office" poc pròpia dels palaus i cases senyorials. Tot i això es pot interpretar com una versió més convencional i racionalista de l'estil utilitzat en la casa però integrat en el mateix context.
_Terrat
_Sala de jocs
_Soterrani
Espai immens sota
la casa al que s’accedix per un enginyós i complexíssim sistema de transport consistent
en un silló que es desplaça amb l’accionament d’una palanca, sobre mecanismes i
raïls, a través d’un tortuós i llarg recorregut subterrani. Aquest espai és de
gran altura que abarca tota la profunditat del penya-segat i conté una gran
quantitat de complexes maquinàries estranyes . És un lloc secret , així que se
suposa que ningú havia d’entrar. Per tant, no es necessitava decoració, i les
parets són d’un formigó auster exempt de decoració. No es consideraria interior
domèstic com a tal. Com a elements constructius deduïm un sostre de nervis
concèntrics sota una espècie de cúpula de ciment i certes obertures circulars
en el mur.

Aquest edifici és per a mi una meravellosa creació arquitectònica que ja em va cautivar des de menut i que porta implícita nombroses històries, però que també és apassionant des del punt de vista tècnic per la combinació de recursos que fa servir "l'arquitecte virtual". Es representen autèntics espais creïbles , atenent a la funció de cadascún i a més els dóna un caràcter expessiu important. Així l'arquitectura no és limita al desenvolupar-se de manera unitària sobre el terreny físic, sino que transpassa els límits de la percepció- virtuals- i amb una successió d'imatges són capaços de donar una sensació de continuitat espacial a la nostra ment.
Lo cierto es que creo que eres el primero que me hace un comentario de los interiores de esta película... que a mí me llamaron muchísimo la atención cuando la vi. Me alegro de la elección. Estupenda entrada. Muy bien.
ResponElimina